PÅ GÅNG

14 maj -Arbetsmiljö & hälsa attraherar kompetens

Organisationer som arbetar aktivt med arbetsmiljöfrågor skapar inte bara tryggare arbetsplatser, utan visar sig ha lättare att attrahera och behålla kompetens. Aktivt ansvarstagande skapar förtroende gentemot kapital och marknad, men kräver också en bra agenda, diskussioner och välgrundade beslut i styrelserummet.

Hur blir arbetsmiljö, kultur och hälsa en del av styrelsens strategiarbete och hur utvecklar styrelseledamöterna arbetsmiljöansvaret till en konkurrensfördel? Arbetsmiljön sätts på prov vid olyckor och konflikter, men det finns fler värdemätare som visar om arbetsmiljön hanteras bra, vilka är de?

Dessa och andra frågor på temat diskuteras i Styrelseforum på Estrad den 14 maj.

Inspiratörer denna eftermiddag är: Johanna Rynäs, Affärsspecialist Hälsa Skandia samt Sofia Rydler, Vd/delägare på Rydlers Bygg och ordförande Sparbanksstiftelsen Alingsås.

 

Varmt välkommen!

14 maj 15:00-17:00

Estrad foajén, Bryggaregatan 2 Alingsås

Anmäl dig HÄR senast 7 maj!

16 April- Introduktion till ny lag om hållbarhetsrapportering

Från och med 1 januari 2026 omfattas alla företag, även små- och medelstora, av den nya EU-lagstiftningen CSRD: Corporate Sustainability Reporting Directive. CSRD reglerar företagsrapportering av information om hållbarhet i årsredovisningen. Den nya lagen uppkom i första hand för att främja hållbarhet och ett ansvarsfullt företagande inom EU.

Hur förbereder du som företagare verksamheten inför ett arbete med hållbarhetsrapportering och vad innebär CSRD för små- och medelstora företag? Hur startar man ett strategiskt hållbarhetsarbete och varför är det egentligen viktigt? Vilka delar av ert nuvarande hållbarhetsarbete kan implementeras i CSRD-rapporteringen?

Detta och andra frågor diskuterar vi på en första introduktion till CSRD tillsammans med Jaspreet Gill och Marcus Thornberg från Almi Företagspartner.

 

16 april 15:00-16:30

Estrad Alingsås, Bryggaregatan 2

Anmälan görs via mail här!

 

Varmt välkommen!

 

Evenemanget är kostnadsfritt. Vi bjuder på fika, var god meddela eventuella allergier/kostavvikelser i din anmälan.
Observera att vi tar ut en No show-avgift vid oanmäld frånvaro.

6 Mars – Starta ett värdeskapande styrelsearbete

Många företagare och styrelsearbetare önskar mer effektivitet och bidrag från styrelsen. Samtidigt är inte krav och förväntningar på styrelsens arbete alltid fastställt.

En kompetent och engagerad styrelse är avgörande för tillväxt och kräver mer tid och expertis än tidigare, men behov av ett professionaliserat styrelsearbete ökar även kraven på ägare och valberedning.

Vilka kunskaper, erfarenheter och arbetsinsatser krävs för ett värdeskapande styrelsearbete? Vad skapar egentligen värde i styrelserummet?

Tillsammans med styrelsearbetaren Marianne Nordmark och Savolax grundare Anna Martinsson tar vi oss igenom dessa frågor bland mycket annat.

Välkommen till årets första Styrelseforum!

6 mars 15:00-17:00

Estrads foajé, Bryggaregatan 2 Alingsås

Anmäl dig HÄR senast 1:a mars

Kom igång med sociala medier!

Genom Fokus Näringsliv medfinansierar vi kom-igång-kursen ” Så lyckas du med annonsering i sociala medier”, som hjälper ditt företag att öka synligheten och förbli era kunders självklara val med hjälp av sociala medier!

Är du verksam i Herrljungabygden och nyfiken på att utveckla ditt företags möjligheter via sociala medier? Läs mer och anmäl dig till kursen här!

Sparbanken Alingsås och Stiftelsen Eken startar under våren upp Navigator Scaleup- ett tillväxtprogram med bevisat stora effekter.

Navigator innebär att företag med tillväxtpotential får tillgång till fyra externa spetskompetenser, så kallade coacher under två år. De fyra coacherna väljs specifikt för varje deltagande företag. Dessa bidrar sedan med sin samlade kunskap och erfarenhet för att stötta företagen och företagarna att ta nästa steg i utvecklingen.

När Navigator introducerades i Värmland 2018, då som ett EU-projekt, deltog 20 företag inom olika branscher. Dessa hade efter två år ökat sin sammanlagda omsättning med 222 procent och antalet anställda med 45 personer.

Nu sker en första programstart i vårt område!

– Företagare är viktiga krafter som skapar utveckling och viktiga jobb. Går det bra för våra företag går det också bra för vårt samhälle. Vi ser Navigator som en unik möjlighet för företag att våga växa och utvecklas och expandera.

Sverige har cirka 1,1 miljon registrerade bolag, varav den absolut största delen ingår i kategorin små- och medelstora företag. Upp till 70 procent av dessa företag uppger att de kan tänka sig att växa både med ökad omsättning och antalet anställda, men uppger samtidigt att bristen på tid och resurser förhindrar dem från att fullfölja sina ambitioner. Och vi har samma utmaningar här hos oss, säger Staffan Svantesson, VD, Sparbanken Alingsås.

– Som mötesplats för verksamheter, företag och utveckling i vårt område ser vi mycket fram emot att kroka arm med Sparbanken Alingsås och stötta deras företagskunder med ambitioner att växa och utvecklas på ett långsiktigt och hållbart sätt. Vår erfarenhet är att det ofta är de mindre bolagen som får störst utväxling av tillgång till kompetenser, effektiva verktyg och coachning. Nu kan vi erbjuda den stöttningen till respektive företag under två hela år. Det kommer att ge verklig effekt för entreprenörerna, företagens tillväxt och utvecklingen av vårt verksamhetsområde, säger Ingrid Pousard, Verksamhetsledare på Stiftelsen Eken.

Kort om Navigator

Sparbanken Alingsås identifierar potentiella företag som har potential att växa och utvecklas, därefter tar Stiftelsen Eken vid och gör en bedömning av företagen utifrån faktorer som tillväxtpotential och skalbarhet. Varje antaget företag matchas med fyra coacher.

Dessa handplockas för sin spetskompetens, för att kunna stötta företaget med all sin erfarenhet och kunskap. Varje företag får ett unikt, skräddarsytt program.

8 November- Styrelsens ansvar för varumärket

Varumärket är en av bolagets mest värdefulla tillgångar, och ett starkt varumärke behöver upprätthållas och vårdas för att skapa tillväxt, lönsamhet och en attraktiv arbetsplats. Dock visar undersökningar att kunskap kring varumärkesbyggande ofta är begränsat i styrelsen- det kan saknas en plan, budget och nyckeltal för ett långsiktigt lyckat varumärkesarbete.

Vilka initiativ bör styrelsen ta för att skapa en stabil plattform för varumärket och hur kan externa hot och felanvändning hanteras? Hur ska strategiarbetet formas och vilka risker finns?

Vd:n och varumärkesstrategen Gitta Hertzman Perez, Wonderbrand, navigerar oss när dessa och andra frågor diskuteras i Ekens styrelseforum den 8 november.

 

8 November 15:00-17:00
Estrads foajé, Bryggaregatan 2 Alingsås
Anmäl dig här!

10 Oktober- När ägare, styrelse och ledning är samma personer

Ägarledda bolag med flera ägare behöver ha en gemensam och klar bild av hur företaget ska styras för att kunna prioritera och
agera utifrån uppsatta värderingar. Man behöver vara överens om processer och samtidigt veta vilka utmaningar som finns och hur dessa undviks.

Men vad händer när ägare, styrelse och ledning är samma personer? Hur görs gränsdragningen, arbetsfördelning och hur löser man delegering och rapportering? Vilka strategier är nödvändiga och finns några givna recept för att hitta en lyckad väg framåt i verksamheten?

Dessa frågor fokuserar vi på i höstens första styrelseforum den 10 oktober tillsammans med våra inbjudna inspiratörer Marie Langwagen, ägare av No19 och Fredrik Beckman, vd på Beckman Media.

 

10 Oktober 15:00-17:00
Estrads foajé, Bryggaregatan 2 Alingsås
Anmäl dig här!

21 September – Värdeskapande Företagande

Välkommen till en eftermiddag med temat Värdeskapande företagande – en träff om långsiktig utveckling och hur du med rätt kunskap kan driva ditt företag effektivare. Vi kommer diskutera dessa och andra frågor tillsammans med Ulf Skarin och Hans Carlsson från Swedbanks ägarplaneringsgrupp, som har mångårig erfarenhet och kunskap inom område.

Välkommen till en träff där du och ditt företagande står i fokus!

 

21 september 15:30-17:30
Estrads foajé, Bryggaregatan 2
Anmäl dig via allready.net/sparbankenalingsas/
Användarnamn och lösenord: Sparbanken_Alingsas

Stiftelsen Eken startar pilotprojekt för utveckling och omställning i näringslivet

Stiftelsen Eken gör en särskild insats riktad till företag i bygg- och anläggningsbranschen för att stötta bolagen i utveckling av affärsmodellen. Under augusti och september kommer 6 företag från Alingsås, Lerum, Vårgårda och Herrljunga delta i projektet, som leds av Johanneberg Science Park.

Möjliggör hållbar omställning
Näringslivet och samhället i stort har breda behov av omställning till ett mer långsiktigt hållbart arbete. Den snabba förändringstakt samhället befinner sig i och de ökade kraven gör att företag behöver utveckla sina affärsmodeller utifrån fler perspektiv än tidigare. Stiftelsen Eken startar därför i samarbete med Johanneberg Science Park pilotprojektet ’Vinnande Affärsmodeller’ för att stötta företag i utveckling och tillväxt.
-Vi är väldigt glada över att 6 företag från samtliga kommuner i vårt verksamhetsområde tar chansen att delta i projektet och arbeta tillsammans med Johanneberg Science Park som har bred kompetens på området, säger Ingrid Pousard, verksamhetsledare för Stiftelsen Eken.

Stort intresse
Projektet riktar sig i första omgången till företag i bygg- och anläggningsbranschen, en sektor som generellt går bra i de fyra kommunerna, men där behov av omställning kommer att öka både kopplat till affären och arbetsprocesser.

Stiftelsen Ekens syfte med pilotprojektet är att säkra tillväxten hos företag i branschen samt främja utvecklingen av näringslivet i kommunerna generellt. Samtliga platser i projektet fylldes fort, och även om deltagarna uttryckt olika förväntningar på projektet är intresset av att skapa en mer hållbar och attraktiv arbetsplats gemensam.

Johanneberg Science Park är en arena för samarbeten och kunskapsutbyte med lång erfarenhet av att föra samman olika typer av aktörer. De har dessutom tillgång till ett stort nätverk av forskare, små och stora företag samt samhällsaktörer inom samhällsbyggnad.

-Det har inte varit svårt att få deltagare till projektet, vilket tyder på både en vilja och ett behov av utveckling i branschen. Vi är givetvis tacksamma över att få förtroendet att stötta företagen i denna utveckling, avslutar Ingrid.
Träffarna hålls i tre tillfällen på Estrad under augusti och september månad med start 22 augusti.

10 Maj- Så skapar ni en tillväxtagenda som lyfter bolaget

Att ha en tillväxtagenda kan bland annat innebära ett planerat strategiarbete, koll på sina konkurrenter och en uppdaterad omvärldsbevakning.
Hur kommer man fram till vem som gör vad i ledning respektive styrelse?
Hur görs implementeringen av strategi och tillväxtagenda i företaget?
Hur struktureras utvärdering och uppföljning upp och hur viktigt är det egentligen att ha en tydlig tillväxtagenda?
Detta och mycket mer är frågor vi diskuterar vid nästa träff i Ekens styrelseforum den 10 maj.

Inspiratörer under eftermiddagen är Robin Pettersson, vd och medgrundare för Hither AB och HERE a digital marketing agency och Marcus Jansson, vd på Gäsene Mejeri.

 

Tid: 15:30-16:45. Kaffe och fralla från 15:00
Plats: Estrad, Bryggaregatan 2 Alingsås
Anmäl dig här!

1 Mars- När tar man in extern kompetens?

I ett ägarlett företag styr vd:n sitt företag med känsla och intuition, men när det kommer in en extern vd, ledningsgrupp eller styrelse har de inte samma intuition från början.

Denna utmaning brukar beskrivas som ”från ägarlett till ägarstyrt”.
Vad innebär det och hur gör man? Vilka verktyg är viktiga att ha med sig?
Var och hur rekryterar man rätt personer som vd och styrelse utan att tappa bort företagets värderingar, kultur och värde?
Vilka krav och förväntningar bör man reda ut med ägaren/grundarna när man kommer med som extern vd och styrelse?

Välkommen att lyssna på och ställa frågor till Jan Wallberg, mångårig vd inom olika verksamheter som Blåkläder och Gekås och även engagerad i bolagens styrelser. Jan har idag åtta styrelseuppdrag i: Ecoride, UnderweaR Sweden, Carapea AB, Hemmakväll, Rybrinks AB, HUDDIG och Willab.

Tid: 11:30-13:15
Plats: Estrad – Bryggaregatan 2 Alingsås
Anmäl dig här: Ekens styrelseforum (styrelseakademin.se)

22 Februari- Göteborgs Hamn: Planerna för regionens viktigaste logistisknav

Att Göteborgs Hamn har en stabil position som Skandinaviens främsta logistiknav är avgörande för den dagliga verksamheten och tillväxten i västsvenskt näringsliv. Hamnen står inför stora förändringar, ligger i kölvattnet av pandemikrisen och hanterar en initial lågkonjunktur som drabbar logistik och handel starkt.
Hur ser planerna ut för regionens viktigaste logistiknav? Hur kan behoven bland regionens företag tas tillvara och hur ser framtiden för sjötransporter ut?

Välkommen att lyssna på och ställa frågor till Jacob Minnhagen, Senior Manager Market Development på Göteborgs Hamn.

Tid: 08:00-08:45. Vi bjuder på frukost från 07:30.
Plats: Estrad – Bryggaregatan 2 Alingsås

Välkommen med din anmälan: info@estradalingsas.se

13 oktober – VD avtalet – fallgropar och räddningsplankor

Styrelsen tillsammans är VDs chef och ansvarar för rekrytering och anställning som regleras i avtal. Många VD-avtal innehåller otydliga och bristfälliga formuleringar och inte sällan saknas helt väsentliga anställningsvillkor. Det riskerar att skapa konfliktartade situationer om tillämpningen av avtalet, något som kan bli både kostsamt och tidsödande. Martin Hultman, pensions- och arbetsrättskonsult på Skandia, delar med sig av några av de vanligaste fallgroparna, men också räddningsplankorna, i VD-avtal.

Anmäl dig här: NÄTVERK – Ekens styrelsenätverk (styrelseakademien.se)

11 november – IPO, Initial Public Offering, innebär att notera ett bolag på börs eller annan marknadsplats. Vad löser det för problem och vilka är utmaningarna?

Inbjudna gäster är Mats Ekberg, Företagsfinansiering Fyrstad AB och ABAS Protect AB, ett bolag från Ambjörnarp utanför Tranemo som under hösten genomför en publik emission.

Anmäl dig här: NÄTVERK – Ekens styrelsenätverk (styrelseakademien.se)

Ekens styrelsefrukost Alingsås, Vårgårda, Herrljunga och Lerum

Under våren bjuder StyrelseAkademien Västsverige och Stiftelsen Eken in till samtal kring bolagsutveckling. För styrelse, vd och ägare. Agendan är den samma med olika teman. Vi samlas till en enklare frukost. Vi får inspiration kring morgonens tema under 10 minuter och därefter är det frågor och diskussion.

21 april – Allt fler ägare väljer att komplettera organisk tillväxt med expansion genom fusioner och förvärv (M&A Mergers & Acquistions). Förvärvstillväxt, vad är bäst finansiering, vad ger notering? Planerad försäljning eller när bud kommer. Risker och saker att tänka på vid kapitalanskaffning på höga värderingar – styrelsens ansvar om man inte fyller rundan till följd av för hög värdering, och bolaget därmed tar skada. Experter: Susanne Olofsson har lång erfarenhet från kapitalmarknad och kapitalanskaffning samt styrelsearbete. Andreas Molander arbetar idag som rådgivare och VD för Anacka AB samt med styrelseuppdrag.
Läs mer: https://www.styrelseakademien.se/vastsverige/aktiviteter/ekens/

19 maj – Utveckla ett varumärke och värde. Vilka är styrelsens initiativ? Från strategisk plan till
genomförandekraft. Bygga inifrån och ut – företagskulturen.
Expert: Gitta Hertzman Perez, rådgivare och VD för Wonderbrand samt med styrelseuppdrag.
Läs mer: https://www.styrelseakademien.se/vastsverige/aktiviteter/ekens/

Ekens styrelsenätverk

Under hösten bjuder StyrelseAkademien Västsverige och Stiftelsen Eken in till samtal kring bolagsutveckling.

För styrelse, vd och ägare.

Agendan är den samma med olika teman. Vi samlas till en enklare frukost. Vi får inspiration kring morgonens tema under 20 minuter och därefter är det frågor och diskussion.

Datum: 3:e torsdagen i varje månad
20 augusti, OBS dagen en fredag
16 september
21 oktober
18 november
16 december

Tid: 07.30 – 09.15
Plats: Estrad, Bryggaregatan 2, Alingsås (20 augusti, OBS dagen en fredag)

Vägen till riskkapital, hur förbereder man sig?
Susanne Olofsson, nu verksamhetsledare för Stiftelsen Eken och i styrelsen för MatchI AB, har lång erfarenhet av att sitta på ”andra sidan” dvs att som investerare möta företag och företagare som söker kapital för olika ändamål och i olika situationer. Det är viktigt att man som företag funderar över vad grunden till kapitalbehovet är och vilken ”typ” av aktör som man skall vända sig till. Pengar må se lika ut när man lägger dem på bordet men villkoren kan vara mycket olika. Det finns många aktörer att vända sig till men vem går man till och vem kan ge råd om hur man skall gå tillväga? Hur skall man som företag förbereda sig? Några nycklar finns!

 

16 september

Styrelsearbete i ideell verksamhet vs. ledarskap i företag.

Richard Fredriksson, ordförande Alingsås HK samt ledar- och teamutvecklare i näringslivet.

Även föreningar lever med ständig förändring. De går mot mer professionalisering och förtydligade roller liksom krav på effektivitet och bra organisation. Det blir allt viktigare att tydliggöra rollerna som till exempel den mellan anställd chef och förtroendevald ordförande. Det ställer krav på styrelse och ledarskap. Skapa en miljö som inte skrämmer bort gamla eldsjälar och samtidigt locka nya stjärnor. Richard kommer lyfta utmaningen med att leda en medlemsdriven verksamhet. När ägarna är medlemmarna. När föreningen är en älskad idrottsklubb, där hjärtan kanske är starkare är logiken.

Även frågor:

  • Som styrelseordförande leder man arbetet i styrelsen som medlemmarna valt på årsmötet. Hur utvecklas det strategiska arbetet så man inte hamnar i operativa driftsfrågor?
  • Hur klarar föreningarna sin kunskapsförsörjning vill styrelsen, ledarskapet och arbetet i föreningen?
  • Hur för vi in erfarenhet och kunskap kring ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet i styrelsearbetet. Hur bygger vi symboliskt ledarskap och goda föredömen utifrån styrelsearbetet för att inspirera övriga i föreningen?

 

21 oktober

Hållbarhet för en bättre affär

John Saldin, senior rådgivare hos Canea. För att överleva behöver vi utveckla våra bolag så vi förstår och bygger hållbarhet och klimatsmart företagande genom vår affärsutveckling och affärsmodeller.

Vi som arbetar i styrelser har krav på oss om Hållbarhetsrapportering (företag som uppfyller två eller alla tre av följande villkor, under båda de två senaste räkenskapsåren, ska upprätta en hållbarhetsrapport: Medelantalet anställda har varit mer än 250 personer. Den redovisade balansomslutningen har varit mer än 175 miljoner kronor). Det är ett legalt krav. Skall det bli nytta av det behöver det arbetet ges ett annat utrymme.

I styrelsearbetet är strategin, omvärldsbevakning, risk, kompetensförsörjning, intern kontroll, ekonomi och värdetillväxt centrala. Att få med hållbarhet och klimatsmart företagande i affärsutveckling och affärsmodeller är en fråga om överlevnad både på kort och lång sikt.

Hållbar utveckling har olika innebörd hos mottagarna, som minskad miljöbelastning, minskad sjukfrånvaro och arbetsrelaterade skador, motverka korruption samt diskriminering och ökad ekonomisk prestation.

 

18 november

Krishantering i styrelse och ledningsarbetet.

Anna Hartman, vd och hotelldirektör. Besöksnäringen under pandemin. Vad tar vi med oss för lärdomar, vad kunde vi gjort annorlunda och har med i framtida planering.

I juni 2021, under pandemin, utökar Anna tillsammans med övriga delägare sitt engagemang genom att köpa ytterligare ett hotell. Tillsammans med två syskon driver de familjeföretaget Sleep Well Hotel i Alingsås och Trollhättan samt efter förvärvet även i Göteborg.

Sedan mars 2020 har både styrelse, ledning och ägare agerat för att hantera en situation som ingen såg komma. Hela världen är verkligen upp-och-ned och ingen vet hur samhället ser ut om några månader. Men en sak är säker, det blir aldrig som förr igen!

Turism och besöksnäring är hårt och direkt drabbade av coronapandemin. Tusentals evenemang har ställts in och många affärs- och privatresor har avbokats. Uteblivna turister innebär uteblivna intäkter och både större och mindre företag kämpar för sin överlevnad. Vilka lärdomar tar vi med oss och hur ser planen ut för att återigen komma till tillväxt?

 

16 december

Framåtsyftande revision till stöd för ägare och styrelse.

Maria Svantesson, revisor Grant Thornton. Hur stöttar en aktiv revisor till att bidra till ordning och reda så förtroende skapas mellan bolaget och ägare, anställda, leverantörer, kunder, finansiärer och andra intressenter?

När ägarna inför bolagsstämman ska välja revisionsbyrå så är det vanligt att man tar den man känner till. Men svaret på om det var ett bra val får man oftast först ett år senare när revisionsrapporten sänds ut. Vad skal man sätta upp för krav? Den billigaste revisionsbyrån, den största revisionsbyrån eller en revisionsbyrå som är specialiserad på vår bransch?

En framåtsyftande revision har även kunskap inom skatt och ägarfrågor som Ägardirektivets syfte och betydelse.